מכת קראטה חזקה היא עניין של יותר מוח מכוח/ מתוך עיתון

מכת קראטה חזקה היא עניין של יותר מוח מכוח

חוקרים בריטים מצאו שינויים במבנה המוח של לוחמים מנוסים. לפי המחקר, הנחתת מהלומה טובה ומדויקת נובעת בעיקר מכוח המוח ולא מכוח השריר

·         הארץ (19.08.2012  – 08:23)

 

גיצ'ין פונאקושי, הנחשב לאבי הקראטה, צוטט כאומר שלוחם טוב צריך להתנער מכל מחשבה אנוכית או מרושעת, שכן, "רק אדם בעל דעת צלולה ומצפון נקי יכול להבין את הידע שהוא מקבל". במידה מסוימת, ייתכן שהצדק עמו. מחקר שנערך לאחרונה בלונדון הראה כי מכת קראטה מרשימה נובעת בעיקר מכוח המוח, ולא מכוח השריר, כך מדווח הבי.בי.סי.

בתחרות מהלומות המתוארת בירחון Cerbral Cortex, היוצא באוקספורד ומוקדש לקליפת המוח, ניצחו שוב ושוב ה"מומחים", בעלי חגורה שחורה, את ה"טירונים". החוקרים מהאימפריאל קולג' ומיוניברסיטי קולג' בלונדון הציצו למעמקי מוחותיהם של המומחים כדי לגלות במה שונים אצלם האזורים השולטים בתנועה. הם הגיעו למסקנה שההבדלים קשורים בקואורדינציה טובה יותר ובמהירות המכה. "בעלי החגורה השחורה בקראטה היו מסוגלים לתאם שוב ושוב את המכה ברמת קואורדינציה שהטירונים לא הצליחו להגיע אליה", הסביר אד רוברטס מאימפיריאל קולג', שעמד בראש צוות החוקרים, "ייתכן שהיכולת הזאת קשורה בכוונון עדין של הקשרים העצביים במוח הקטן".

חקר מבנה המוח ותפקודו הואץ בזכות פיתוחן של טכניקות דימוי רפואי חדשות, כמו MRI. במחקר הנוכחי השתמשו החוקרים בטכניקה חדשה להדמיית מסילות עצבים במוח (DTI – Diffusion Tensor Imaging) בטכניקה הזו נבדקות מחלות שונות כמו טרשת נפוצה, אפילפסיה, וכן נגעים וגידולים במוח.

1605540987

לוחם טוב צריך להתנער ממחשבות שליליות. מתוך הסרט "קראטה קיד" .

המוח מכיל שני סוגי רקמות – חומר אפור וחומר לבן. האזורים השולטים בתנועה ומתאמים אותה הם המוח הקטן והאזור המוטורי בקליפת המוח, והם מורכבים הן מחומר אפור והן מחומר לבן. שינויים במבנה החומר הלבן ניכרו גם אצל אנשים אחרים העוסקים בפעילות גופנית חוזרת ומהירה, פסנתרנים למשל, ואפשר לחולל אותם גם באמצעות מחשבה בלבד. במחקר שהתפרסם במגזין PANAS, הראו הכותבים שתרגול קבוע של מדיטציה הביא לשינויים בחומר הלבן באזורים במוח הקשורים לרגש.

"רוב המחקר על האופן שבו המוח שולט בתנועה התבסס על הנזקים שמחלות גרמו לכישורי התנועה", אמר ד"ר רוברטס על ממצאיו, "אנחנו נקטנו גישה שונה ובדקנו מה הדבר שבזכותו טובים ביצועי המומחים מביצועי הטירונים במבחנים של מיומנות גופנית".

מכיוון שהנבדקים הם אנשים בריאים, התקווה היא שהמדענים יבינו טוב יותר כיצד נשלטת התנועה. אחת המחלות העיקריות המשפיעות על החומר הלבן במוח היא טרשת נפוצה. זוהי מחלה ניוונית כרונית שחולים בה מיליוני בני אדם ברחבי העולם, אך הגורמים לה עדיין לא ידועים.